Deze week is het de twaalfde editie van de Week van het geld. Dit jaar met het thema ‘Bedwing de bling’. Het initiatief van Wijzer in geldzaken wil jongeren bewust maken van verleidingen om hen heen. Maar hoe ga je hiermee om? Budget coaches Indika Vermeij en Lieke Nusteling vertellen hier meer over.
Uit onderzoek van Nibud blijkt dat 40 procent van de jongeren tussen de 18 en 30 jaar geld uitgeeft om leuke dingen te kunnen doen. Budget coach Indika Vermeij ziet dit ook. ”Jongvolwassen besteden hun geld vooral aan leuke dingen zoals kleding en dure abonnementen. Daarnaast heerst er een sociale druk om mee te kunnen met leeftijdsgenoten en geld uit te geven aan gezellige dingen doen zoals uitgaan.”
Fast phase lifestyle
Bovendien speelt volgens budget coach Lieke Nusteling de fast phase lifestyle mee met het ‘bijbenen’ van mede starters. ”Je wilt toch meegaan met de trend van de nieuwe iPhones, kleding en andere hebbedingetjes. Maar vind je het echt leuk en vooral: heb je het echt nodig?”
Het is volgens Nusteling dan ook belangrijk om je bewust te zijn van je eigen normen en waarden. ”Ga na wie je bent als persoon en wat jij belangrijk vindt om te doen in het leven. Ben jij een echt familiemens? Besteed dan een keer minder geld aan kleding en neem daarvan je oma mee uiteten.”
Budget coach Vermeij is ook vrij stellig: ”Er moet een spiegel voorgehouden worden en een besef ontstaan. Vanuit daar moet je je uitgaven niet abrupt stoppen, maar aanpassen. Dat is confronterend maar geeft je wel inzicht in hoe je het probleem kan oplossen.”
Overzicht krijgen
Maar hoe houd je die spiegel dan voor? ”Heel simpel gezegd: schrijf op wat je hebt. Zo krijg je niet alleen een overzicht, maar ga je ook gedragspatroon ontdekken. Hierbij kan het handig zijn om hulp in te schakelen, omdat de uitgaven voor jou vanzelfsprekend zijn en voor een buitenstaander abnormaal”, vertelt Vermeij.
Nusteling vindt het vooral belangrijk dat starters hun uitgaven bespreekbaar maken. ”Praat erover met vrienden. Stel samen een lijst op van je vaste lasten en vergelijk ze eens.” Hierbij kun je volgens haar bijvoorbeeld Excell of je notities gebruiken.
Verleidingen van Tilburgers
Want wat blinkt er een hoop. ‘Bling’ is in een tijdperk van social media overal en soms moeilijk te weerstaan. Welke aankopen zijn voor Tilburgers moeilijk te bedwingen?
Tips & tricks
Je wordt volgens Nusteling op social media gevoed met een slim marketing trucje genaamd ‘nu of nooit’. Sta je op het punt verleid te worden om die nieuwste krultang te kopen? ”Slaap er een nachtje over. Mocht het na een week nog in je hoofd zitten, ga dan na of je het ergens anders goedkoper of tweedehands kan kopen.”
”Een andere tip is om de kledingapps van je telefoon te verwijderen en je uit te schrijven van nieuwsbrieven. Bovendien kun je een familie-abonnement op Spotify nemen en de aanbiedingen van deze week en andere cashback acties op social media in de gaten houden”, aldus Nusteling.
Gaat de Week van het geld effect hebben?
Echter denkt Vermeij dat de Week van het Geld geen invloed gaat hebben op het koopgedrag van starters. ”Mensen moeten geconfronteerd worden met wat ze gaan missen. Zolang starters niks missen, raakt het ze niet.”
Nusteling: ”Alle exposure voor dit onderwerp is goed meegenomen. Het is belangrijk dat starters nagaan hoe hun eigen financiële situatie eruitziet. Kijk eens op DUO en vraag jezelf af: hoeveel studiefinanciering heb ik, hoeveel heb ik al afbetaald en wat zijn mijn vaste lasten? Je bent binnen een half uurtje klaar. Begin dus nu en niet pas over tien jaar wanneer je een huis wilt kopen, een vaste baan of kinderen hebt.”
Op de website van de Week van het geld staan verschillende tips over hoe ze om moeten gaan met financiële verleiding.
Luister de aflevering over besparen van podcast ‘De ShitStarters’ hier.
Meer te weten komen over de budget coaches? Klik hier en hier!